Algemene voorwaarden

Verkoop- en leveringsvoorwaarden van elumatec AG
(stand per april 2018)

1. Algemene opmerkingen

1.1 De navolgende voorwaarden gelden voor alle door ons gedane aanbiedingen en voor alle met de afnemer afgesloten transacties, ook voor zover deze met ons in het kader van het elektronische handelsverkeer werden afgesloten Algemene voorwaarden van de klant of een derde partij zijn niet van toepassing, zelfs wanneer we hun geldigheid niet specifiek weerspreken, tenzij wij uitdrukkelijk in een bepaald geval de geldigheid ervan schriftelijk bevestigen. Voor zover er tussen de afnemer en ons sprake is van raamovereenkomsten (met name algemene overeenkomsten), prevaleren de afwijkende regelingen in de raamovereenkomsten.

1.2 Al onze aanbiedingen zijn vrijblijvend en niet-bindend, voor zover ze niet uitdrukkelijk als bindend gemarkeerd zijn of een bepaalde termijn bevatten. Bestellingen of opdrachten van de kant van de klant kunnen we binnen tien dagen na ontvangst aannemen.

1.3 Voor de inhoud van de overeenkomst - met name prijzen, prestatieomvang, prestatiekwaliteit, prestatietijd, overige termijnen en commerciële voorwaarden - is onze schriftelijke orderbevestiging bepalend. Alle andere afspraken hebben een geldigheid van lagere orde. In het bijzonder zijn mondelinge afspraken of toezeggingen vóór de sluiting van de overeenkomst niet van rechtswege bindend en worden vervangen door de schriftelijke overeenkomst, voor zover niet in voorkomend geval uitdrukkelijk blijkt, dat ze als bindend moeten gelden. Latere contractuele wijzigingen gelden slechts, wanneer ze door ons schriftelijk werden bevestigd.

1.4 De tot de offerte behorende documentatie zoals afbeeldingen, tekeningen, gewichts- en maataanduidingen zijn slechts bij benadering bepalend, voorzover deze niet uitdrukkelijk als bindend zijn aangeduid. Wijzigingen aan de constructie en aan de technische uitvoering behouden wij ons voor. Op tekeningen, documentaties en andere stukken behouden wij ons het auteursrecht met inbegrip van alle administratieve rechten voor. Zij mogen zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming niet aan derden bekend worden gemaakt op andere wijze worden gebruikt. De afnemer is verplicht, door ons als vertrouwelijk aangeduide plannen alleen met onze toestemming door te geven aan derden.

1.5 Alle leveringen aan de afnemer staan onder voorbehoud van juiste en tijdige zelflevering, ook ten aanzien van de noodzakelijke grondstoffen en basisproducten voor de aan de afnemer te leveren producten. Vindt deze niet of niet op tijd plaats, dan informeren wij de afnemer omgaand en zijn gerechtigd om binnen een redelijke termijn de overeenkomst op te zeggen. Wanneer wij ons uit de overeenkomst terugtrekken, vergoeden wij de afnemer aanstonds eventueel reeds ontvangen betalingen.

2. Prijzen / betaling

2.1 De prijzen gelden, tenzij anders overeengekomen, zonder kortingen voor contant of andere kortingen af fabriek Mühlacker - Lomersheim inclusief verlading, evenwel exclusief verpakking alsmede vermeerderd met de betreffende wettelijke belasting op de toegevoegde waarde. Bij gebreke van bijzondere overeenkomsten dient de betaling voor de levering van gereedschapsmachines als volgt plaats te vinden: 60% aanbetaling na ontvangst van de opdrachtbevestiging, 30% zodra aan de afnemer meegedeeld is, dat de belangrijkste onderdelen verzendgereed zijn, 10% na inbedrijfstelling, echter ten laatste 14 dagen na risico-overgang.

2.2 Indien de afnemer een op hem rustende handeling nalaat en het voor ons daardoor onmogelijk maakt om de prestatie (binnen de gestelde termijn) te verrichten, of indien hij een opeisbare betaling niet uitvoert of op andere wijze in gebreke blijft als debiteur, dan kunnen wij hem een redelijke termijn stellen voor de nakoming van de overeenkomst in verbinding met de dreiging van opzegging van de overeenkomst op te zeggen ingeval de gestelde termijn zonder resultaat verstrijkt; deze termijnstelling geldt tevens als aanmaning als bedoeld in § 286 van het Oostenrijks Burgerlijk Wetboek. Wordt door de afnemer de tot dan toe nagelaten handeling niet uiterlijk tegen het verstrijken van deze termijn alsnog uitgevoerd, dan kunnen wij de overeenkomst opzeggen en op andere wijze over het voorwerp van levering beschikken. In geval van een dergelijke opzegging kunnen wij de volledige koopprijs vorderen. Hiervan moeten de reeds gedane betalingen worden afgetrokken en de waarde van die onderdelen die zonder wijziging verder gebruikt kunnen worden. Berust de tegen de overeenkomst indruisende handelwijze van de afnemer op overmacht, dan kunnen wij slechts de kosten verlangen die voor ons tot aan de opzegging zijn ontstaan en niet meer door ons voorkomen konden worden.
Verdere juridische rechten en aanspraken (bv. schadeclaims in geval van verwijtbaar plichtsverzuim van de afnemer) blijven onverminderd van kracht.

2.3 Worden ons na het sluiten van de overeenkomst concrete en objectief aantoonbare omstandigheden bij de afnemer/gebruiker of in diens staat bekend, waardoor onze aanspraken voor ons volgens commerciële principes niet meer voldoende gewaarborgd lijken, dan zijn wij gerechtigd om eigen verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst pas te voldoen na verstrekking door de afnemer van verdere vooruitbetalingen of zekerheidsstellingen. Voldoet de afnemer niet binnen de hem hiervoor gestelde redelijke termijn aan onze wens terzake van verdere vooruitbetaluingen of zekerheidsstellingen, dan zijn wij tot opzegging van de overeenkomst gerechtigd.

2.4 Het verrekenen of terughouden van betalingen op basis van aanspraken van de afnemer - bv. garantieclaims - is uitgesloten, voorzover dergelijke claims niet onbetwist zijn of rechtsgeldig vastgesteld zijn.

3. Levertijd en vertraagde levering

3.1 De leveringstermijn begint bij de verzending van de orderbevestiging, evenwel niet voordat de door de afnemer te bezorgen documenten, vergunningen en vrijgaven alsmede een overeengekomen aanbetaling zijn binnengekomen. Is geen andere Levertermijn en ook geen levertijd aangegeven, dan geldt een levertermijn van zes weken vanaf opstellen van de opdrachtbevestiging, voor zover op dit tijdstip alle door de afnemer te leveren documenten, toestemmingen, vrijgaven beschikbaar zijn en ook een eventueel overeengekomen aanbetaling door ons is ontvangen, overigens zes weken vanaf het voldaan zijn aan de laatst ingetreden voorwaarde.

3.2 De leveringstermijn is nagekomen, indien tot de afloop daarvan het voorwerp van levering de fabriek verlaten heeft of meegedeeld is dat het gereed is voor verzending.

3.3 De leveringstermijn wordt redelijkerwijze langer bij maatregelen in het kader van arbeidsconflicten, met name staking of blokkering, alsmede indien zich onvoorziene belemmeringen voordoen die buiten de wil van de leverancier liggen, voorzover dergelijke hindernissen aantoonbaar van aanzienlijke invloed zijn op de voltooiing of aflevering van het voorwerp van levering.

3.4 Wij zijn gerechtigd tot deelleveringen en gedeeltelijke prestaties, wanneer de gedeeltelijke levering of gedeeltelijke uitvoering in het kader van de contractuele bestemming bruikbaar is, de resterende levering gegarandeerd is en voor de klant door de gedeeltelijke levering of uitvoering geen aanzienlijk meerwerk en geen extra kosten ontstaan (tenzij we deze kosten betalen).

3.5 Wordt de verzending op verzoek of op initiatief van de afnemer uitgesteld, dan worden hem, beginnend vanaf een maand na bekendmaking van de gereedheid voor verzending, de kosten die door de opslag zijn ontstaan, bij opslag in onze fabriek evenwel minstens 0,5 % van het factuurbedrag voor elke maand opslag na kennisgeving van de gereedheid voor verzending in rekening gebracht. Het claimen en het bewijs van verdergaande opslagkosten door ons of geringere opslagkosten door de afnemer blijven voorbehouden.. Wij zijn echter gerechtigd om na stelling van een redelijke termijn en na het vruchteloos verstrijken daarvan op andere wijze over het voorwerp van levering te beschikken en met aanhouding van een adequaat verlengde termijn aan de afnemer te leveren.

3.6 Naleving van de levertermijn stelt de vervulling van de contractuele verplichtingen van de afnemer als voorwaarde.

4. Overdracht van risico en ontvangst

4.1 Het risico gaat op zijn laatst met de overdracht van de te leveren delen aan de transporteur, vervrachter of overigens met de uitvoering van de verzending belaste derden over op de afnemer, en wel ook dan, wanneer deelleveringen plaats vonden of indien wij nog andere prestaties, bijv. de verzendkosten of aanvoer en opstelling op ons hebben genomen. Op verzoek van de afnemer wordt de zending voor zijn rekening door ons verzekerd tegen diefstal, breuk, transport-, brand- en waterschade en overige verzekerbare risico's.

4.2 Loopt de verzending vertraging op door omstandigheden die de afnemer te verantwoorden heeft, dan gaat het risico op die dag over op de afnemer; waarop de te leveren goederen verzendgereed zijn en wij dit aan de afnemer bekend hebben gemaakt. Indien gewenst en op kosten van de afnemer verzekeren wij de zending tegen diefstal, brand- en waterschade zowel als overige verzekerbare risico's.

4.3 Aangeleverde zaken dienen, ook als zij onbelangrijke gebreken vertonen, door de afnemer in ontvangst te worden genomen, onverminderd de rechten uit hoofde van sectie 7.


5. Eigendomsvoorbehoud/verzekering

5.1 De geleverde goederen blijven ons eigendom tot de volledige betaling van al onze, ook toekomstige, vorderingen uit hoofde van de zakelijke relatie met de afnemer.


5.2 De afnemer is verplicht de geleverde goederen zorgzaam te behandelen en op eigen kosten voor de duur van het eigendomsvoorbehoud ten gunste van de leverancier te verzekeren tegen diefstal-, breuk-, brand-, water- en overige schades en ons aan te tonen dat een dergelijke verzekering werd afgesloten. De afnemer dient ons bewijs te leveren van de verzekering.

5.3. De afnemer heeft het recht de geleverde goederen in het normale handelsverkeer van de hand te doen. Voor het geval van verdere vervreemding draagt de afnemer ter verzekering van onze vordering op de verkoopprijs reeds nu de hieruit ontstaande aanspraken ten opzichte van de verkrijger aan ons over.

5.4. De afnemer heeft voorts het recht de geleverde goederen in het normale handelsverkeer te be- en verwerken en de nieuwe producten in het normale handelsverkeer van de hand te doen. Een verpanding of eigendomsoverdracht is zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming niet toegestaan. Indien de afnemer de geleverde goederen verwerkt, dan vindt de verwerking in onze naam en voor onze rekening als fabrikant plaats. Wij verwerven daarmee direct eigendom aan het nieuwe product. Vindt de verwerking plaats uit stoffen van meerdere eigenaren, dan verwerven wij een mede-eigendomsaandeel aan het nieuwe product in overeenstemming met de waarde van de geleverde goederen. Wanneer wij eigendom of een mede-eigendomsaandeel aan het nieuwe product verkrijgen, dan dragen wij de afnemer ons eigendom of ons mede-eigendomsaandeel aan het nieuwe product over onder de opschortende voorwaarde van betaling van de volledige koopprijs.

5.5 Indien de geleverde goederen met andere producten van de afnemer worden verbonden of vermengd en als het product van de afnemer als hoofdproduct is te beschouwen, dan dragen wij aan de afnemer een mede-eigendomsaandeel aan het hoofdproduct overeenkomend met de waarde van de geleverde goederen over onder de opschortende voorwaarde van betaling van de volledige koopprijs volgens par. 5.1.

5.6 Verkoopt de klant het nieuwe product of het door verbinding of vermenging ontstane product, dan draagt de afnemer reeds nu ter verzekering van onze vordering op de koopprijs de hem toekomende aanspraken op de koopprijs ten opzichte van de verkrijger aan ons over. Voor het geval dat we aan dit product een mede-eigendomsaandeel hebben verworven, draagt de afnemer de aanspraak overeenkomstig de waarde van het mede-eigendomsaandeel aan ons over.

5.7 Wij machtigen de afnemer, de aan ons overgedragen aanspraken in eigen naam en voor onze rekening te incasseren.

5.8 Als de afnemer met de betaling van de geleverde goederen in verzuim is, hebben wij het recht, om het contract te annuleren en van de afnemer de teruggave van geleverde, maar nog onder eigendomsvoorbehoud vallende geleverde goederen te eisen.

5.9 Laat het recht van het land waarin het voorwerp van levering zich bevindt geen eigendomsvoorbehoud toe, staat het de leverancier evenwel toe zich andere rechten aan het voorwerp van levering voor te behouden, dan kunnen wij alle rechten van deze aard uitoefenen. De afnemer dient zijn medewerking te verlenen bij de maatregelen die wij ter bescherming van ons eigendomsrecht - of in plaats daarvan van een andere aanspraak op het voorwerp van levering - willen treffen.

6. Garantiedekking

6.1 Onze prestatie is vrij van gebreken, indien de daadwerkelijke toestand ervan slechts in geringe mate afwijkt van de contractueel overeengekomen toestand en deze afwijking voor de afnemer redelijk is.

6.2 Wij zorgen als volgt dat prestaties vrij zijn van gebreken: Alle binnen de garantieperiode schriftelijk aangemelde vermeende gebreken herstellen wij voor de afnemer kosteloos naar onze keuze hetzij door reparatie of door levering van foutloze producten (nalevering). Defecte onderdelen stuurt de afnemer op verzoek naar ons terug. Is de naderhandse, aan de kwaliteit beantwoordende nakoming voor ons niet mogelijk, zullen wij met de afnemer in overleg treden. Voorzover dit voor de afnemer redelijk is mogen wij voor het voldoen aan onze verplichting tot nakoming andere te leveren goederen of oplossingen uit ons programma leveren, die in hun geheel de overeengekomen of bij gebrek aan een kwaliteitsovereenkomst een in de wet (§§ 434, lid 1, 633, lid 2 v/h Oostenrijks Burgerlijk Wetboek) als gebrekenvrije gedefinieerde kwaliteit van het voorwerp van de overeenkomst te zien geven.


6.3 De vrijwaringstermijn bedraagt in het geval van normaal bedrijf zowel als van bedrijf in éénploegendienst twaalf maanden vanaf aflevering of - indien een afname verschuldigd is - vanaf de afname. Een afname als vorenstaand bedoeld wordt geacht te hebben plaatsgevonden indien de afnemer niet binnen drie maanden na verzending van het betreffende voorwerp van levering / werk de afname met opgave van redenen weigert.

6.4 De vrijwaringstermijn van paragraaf 6.3 geldt niet in het geval van ongebruikelijke omstandigheden zowel als bij het gebruik van het voorwerp van levering in het kader van een meerploegendienst in de zin van paragraaf 6.9. In deze gevallen gelden op grond van de bijzondere eisen aan het voorwerp van levering verkorte vrijwaringstermijnen, waarover wij na mededeling door de afnemer volgens paragraaf 6.9 een aparte overeenkomst met hem sluiten. Voorts bedraagt de vrijwaringstermijn bij verwerkte onderdelen ("refurbished parts") zes maanden vanaf levering. Bij speciaal gemarkeerde onderdelen volgens gebruiksaanwijzing dan wel verzendingsdocumenten loopt de vrijwaringstermijn na een dan in het speciale geval aangegeven aantal bedrijfsuren af.

6.5 Die vrijwaringstermijnen van de paragrafen 6.3 en 6.4 gelden niet voor aanspraken op schadeloosstelling van de afnemer uit de in paragraaf 7.1 genoemde toedrachten en niet, voor zover de wet in de § 438 lid 1 nr. 2 (Bouwwerken en producten voor bouwwerken), § 479 lid 1 (Regresaanspraak) en § 634a lid 1 nr. 2 (Bouwgebreken) van het BGB langere termijnen voorschrijft.

6.6 Zonder onze schriftelijke toestemming mag de afnemer eventuele gebreken niet zelf herstellen of door derden laten herstellen. Dit geldt niet in dringende gevallen waarin sprake is van een bedreiging voor de bedrijfsveiligheid, voor het voorkomen van onevenredig grote schade of indien wij met de naderhandse nakoming in gebreke zijin; maar ook in deze gevallen dienen wij onverwijld te worden ingelicht. Voor zover de afnemer de gebreken zelf of door competente derden mag (laten) herstellen, heeft hij aanspraak op vergoeding van redelijke kosten voor het herstellen van de gebreken.

6.7 Wij geven geen garantie, wanneer
a) de afnemer het voorwerp van levering zonder onze toestemming verandert of door derden laat veranderen en het herstellen van de gebreken hierdoor onmogelijk of onredelijk bemoeilijkt wordt. In elk geval moet de afnemer de meerkosten van het herstellen van de gebreken op zich nemen;
b) het voorwerp van levering niet door ons personeel of in afwijking van hun aanwijzingen werd opgesteld of in bedrijf genomen;
c) onze bedrijfs- en onderhoudsinstructies niet opgevolgd werden of het voorwerp van levering op andere wijze onvakkundig werd gebruikt of toegepast;
d) het voorwerp van levering niet door vakkundig, geschoold personeel werd bediend;
e) het gebrek het gevolg is van normale slijtage, voor zover hierdoor het gebrek wordt veroorzaakt of onze garantiewerkzaamheden worden verhinderd of onredelijk bemoeilijkt.

6.8 Voor delen van de levering die niet door ons gefabriceerd zijn, bv. alle elektrische en elektronische componenten, verstrekken wij alleen garantie in de omvang waarin wij tegenover de leverancier recht hebben op garantie. Wij zullen hiertoe naar onze keuze onze garantieclaims op de leverancier voor rekening van de afnemer verhalen of aan de afnemer overdragen. Garantieclaims op ons bestaan bij dergelijke gebreken alleen dan, wanneer de gerechtelijke dwang van de aanspraken op de leverancier zonder resultaat was of, bijvoorbeeld op grond van een insolventie, uitzichtloos is. Gedurende de duur van het rechtsgeding is de verjaring van de garantieclaims van de afnemer tegen ons gestuit.

6.9 De afnemer dient er ons tijdig vóór sluiting van de overeenkomst schriftelijk op te attenderen als het voorwerp van levering wordt blootgesteld aan buitengewone omstandigheden (bv. van klimatologische, plaatselijke of bedrijfsmatige aard) of in ploegendienst wordt gebruikt. Neemt hij betreffende schriftelijke aanwijzingen niet in acht, dan komt dat voor zijn risico.

6.10 Mislukt de (evt. meervoudige) latere nakoming, wordt deze door ons geweigerd, is deze voor de klant onredelijk of is een termijnstelling overeenkomstig de §§281, lid 2 en 323, lid 2 van het Oostenrijks Burgerlijk Wetboek BGB overbodig, dan kan de afnemer naar zijn keuze de vergoeding adequaat reduceren of ook zonder de in het andere geval noodzakelijke voorafgaande bepaling van een redelijke termijn voor de naderhandse nakoming en het zonder succes verstrijken daarvan en indien het gebrek ernstig is de overeenkomst opzeggen en - voorzover wij niet het ontbreken van onze schuld aantonen - overeenkomstig nummer 7 schadevergoeding of vergoeding van zijn onkosten overeenkomstig § 284 v/h Oostenrijks Burgerlijk Wetboek verlangen, tenzij wij dit nadrukkelijk niet konden voorzien.

6.11 De afnemer is verplicht om op ons verzoek binnen een aan hem door ons hiervoor schriftelijk bepaalde redelijke termijn mee te delen of hij de prestatie nog steeds wil hebben en/of welke van de aan hem toekomende rechten en aanspraken hij doet gelden. Komt de afnemer deze verplichting niet na, dan is voor de uitoefening van deze rechten of aanspraken het vruchteloos verstrijken van een verdere aan ons door de afnemer schriftelijk gestelde termijn voor de naderhandse nakoming nodig, indien wij de naderhandse nakoming niet vantevoren reeds definitief geweigerd hebben. Wettelijke schadeclaims van onze kant blijven onverminderd van kracht.


6.12 Het wettelijke herroepingsrecht van de afnemer wegens een gebrek aan het voorwerp van de overeenkomst veronderstelt geen schuld van onze kant. In alle andere gevallen van plichtsverzuim kan de afnemer alleen dan de overeenkomst opzeggen, wanneer wij ons aan plichtsverzuim schuldig hebben gemaakt.

7. Aansprakelijkheid

7.1 De navolgende nummers 7.2 t/m 7.5 gelden voor alle soorten van schadeclaims, om het even op welke rechtsgrond deze gebaseerd zijn (bv. garantie, verzuim, inbreuk op overige plichten uit contractuele betrekkingen en verbintenissen, onmogelijkheid, ongeoorloofde handeling, etc.), niet evenwel voor aanspraken wegens schade uit hoofde van beschadiging van het leven, het lichaam en de gezondheid, voor rechten en aanspraken van de afnemer bij moedwillig verzwijgen van een gebrek door ons of wegens het ontbreken van een hoedanigheid waarvoor wij een garantie hebben afgegeven, voor aanspraken en rechten van de afnemer die gebaseerd zijn op een opzettelijke of grof nalatige handelwijze van ons, onze wettelijke vertegenwoordiger of assistent, en voor aanspraken volgens de Oostenrijkse productaansprakelijkheidswet. Voor de voornoemde uitzonderingen blijft het bij de wettelijke regeling.

7.2 In geval van veroorzaking van schade door lichte nalatigheid stellen wij ons alleen aansprakelijk bij inbreuk op essentiële rechten en plichten die voortkomen uit de aard van de overeenkomst en waarvan de schending de realisering van het doel van de overeenkomst in gevaar brengt. Voor het overige is onze aansprakelijkheid bij schadeveroorzaking door lichte of eenvoudige nalatigheid uitgesloten.

7.3 Voorzover overeenkomstig nummer 7.2 principieel sprake is van aansprakelijkheid voor de inbreuk op essentiële contractuele verplichtingen, dan is deze qua hoogte beperkt tot de normale, bij afsluiting van de overeenkomst voor ons voorzienbare schade. Aansprakelijkheid voor indirecte schade of gevolgschade alsmede winstderving is in deze gevallen uitgesloten.

7.4 Een volgens de vorenstaande bepalingen bestaande aansprakelijkheid voor de normale, bij afsluiting van de overeenkomst voor ons voorzienbare schade is beperkt tot de hoogte van de dekkingssommen van onze bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering, dit zijn voor twee schadegevallen per kalenderjaar telkens EUR 10.000.000 voor materiële schade en letselschade.

7.5 Schadevergoedingsrechten van de afnemer verjaren - voorzover door de wet geen kortere termijn wordt bepaald - in geval van aansprakelijkheid voor gebreken (nummer 6) bij afloop van de in nummer 6.3, regel 1 genoemde termijn, in alle overige gevallen na een jaar beginnend aan het slot van het jaar waarin de aanspraken zijn ontstaan en de afnemer kennis heeft gekregen of zonder grove nalatigheid zou moeten krijgen van de omstandigheden die aan de claim ten grondslag liggen en van de persoon van de schuldenaar. Zonder rekening te houden met de kennis of grof nalatige onkunde verjaren deze aanspraken na vijf jaar vanaf hun ontstaan en zonder rekening te houden met hun ontstaan en met die kennis of grof nalatige onkunde na tien jaar vanaf het begaan van de handeling, het plichtsverzuim of na de overige gebeurtenis die de schade veroorzaakt (maximale termijn).

8. Bijzondere voorwaarden in het elektronische handelsverkeer

8.1 De afnemer dient ten aanzien van de voor zijn onderneming bestaande klantaccounts veilig te stellen dat alleen die medewerkers van de afnemer elektronische bestellingen kunnen doen, die hiertoe ook dienovereenkomstig gemachtigd zijn.

8.2 De afnemer dient ervoor te zorgen en zijn medewerkers dienovereenkomstig te instrueren dat wachtwoorden en gebruikersidentificatiecodes voor het gebruik van zijn klantenaccounts niet aan derden worden meegedeeld en voor de strikte geheimhouding en beveiliging van deze gegevens tegen toegang danwel kennisneming door onbevoegden.

9. Software, gebruiksrechten

9.1 Onze aansprakelijkheid voor softwarematige fouten van de door ons geleverde zaken is uitgesloten, indien de afnemer de software zonder onze toestemming veranderd en/of gemodificeerd heeft en het onjuist functioneren tot dit feit te herleiden is.

9.2 De afnemer is verplicht het voorwerp van levering, indien dit software bevat, op het internet aan te sluiten en overeengekomen medewerking te verlenen zodat onderhoud op afstand voor ons mogelijk is.

9.3 De afnemer is alleen gerechtigd van updates van door ons vrijgegeven software te installeren. Worden er dergelijke updates geïnstalleerd, dan is de afnemer verplicht om vóór de start van de productie de compatibiliteit van de update met de betreffende machineinstellingen te testen door het uitvoeren van testruns onder toezicht van vakpersoneel.

9.4 De overdracht van gebruiksrechten op software verloopt volgens de licentiebepalingen voor eindklanten (EULA) van de betreffende softwarefabrikant, die in de overeenkomst tussen ons en de afnemer overeenkomstig gelden. Deze licentiebepalingen zijn vormen een wezenlijk bestanddeel van deze overeenkomst. De afnemer bevestigt door ingebruikname van de software dat hij de licentiebepalingen van de softwarefabrikant, die wij samen met de software en alle bestanddelen en veiligheidskopieën doorgeven, erkent, om de toestemming van de overdracht van de gebruiksrechten van ons op de afnemer te verkrijgen. Eerder is gebruik van de software niet toegestaan.

10. Toepasselijk recht, bevoegde rechter

10.1 Onze Algemene Handelsvoorwaarden veranderen de wettelijke verdeling van de bewijslast niet ten laste van de afnemer.

10.2 De uitsluitend bevoegde rechtbank voor alle direct of indirect uit de contractuele betrekking voortvloeiende geschillen is die te Maulbronn. Wij kunnen afnemer evenwel ook in zijn plaats van vestiging aanklagen.

10.3 Van toepassing is alleen Duits recht met uitsluiting van het conflictenrecht van het internationale privaatrecht en van het Weens Koopverdrag.


Einde van de verkoop- en leveringsvoorwaarden

Omhoog

Contactcentrale

elumatec AG
Pinacher Straße 61
75417 Mühlacker
Duitsland

Telefoon +49 7041 14-0
Telefax +49 7041 14-280
mail(at)elumatec.com

Download